Dankzij de vele connecties en het grote internationale netwerk van VAEX krijgen we varkens en vaarzen volgens afspraak op de juiste bestemming. Plekken met een overshot aan biggen weten wij te verbinden met gebieden waar een tekort is. Kennis van markten en het hebben van de juiste connecties zijn cruciaal. De coronacrisis en de uitbraken van Afrikaanse varkenspest hebben de zaken complexer en uitdagender gemaakt, vooral in Duitsland. Wij gedijen prima in tijden van reuring; onze kracht en meerwaarde voor de Europese veehouderij komen dan optimaal tot uitdrukking. Dat de varkensmarkt in de Europese Unie aan veranderingen onderhevig zal blijven, is een gegeven. In Nederland en Duitsland is een daling in het aantal zeugen ingezet en dat zal nog even aanhouden. Structureel samenwerken met onze Deense partner bij de afzet van Deense biggen legt een stabiele basis. De Poolse afzetmarkt voor biggen blijft er een van vol gas geven en hard op de rem trappen. In Spanje groeit de varkenshouderij in rap tempo en deze compenseert de varkenskrimp in Noordwest-Europa. De afzet van Nederlandse biggen naar Spanje zit nu rond het hoogtepunt en het kan goed zijn dat Spanje over een aantal jaren zelf biggenexporteur zal zijn. Inkoopgebieden van biggen veranderen en VAEX beweegt met zulke ontwikkelingen mee door nieuwe handelskanalen op te bouwen.
Italië blijft een importmarkt voor goede en zware biggen. Het ontwikkelen naar gesloten bedrijfsstructuren zit niet in de Italiaanse volksaard. Door die sociale markt voor de productie van zware varkens op maat te bedienen, houden we de biggenhandel op peil en blijven we altijd zoeken naar kansen. Net als Polen zal Roemenië de komende jaren niet verlost raken van Afrikaanse varkenpest. VAEX opereert al vijftien jaar als betrouwbare handelspartner op de dynamische Roemeense varkensmarkt. Zekerheid over het incasseren van geld en afspraken nakomen worden door marktpartijen gewaardeerd en monden uit in nieuwe samenwerkingen en handelsstromen. De ruimte die daar ontstaat en in de omringende landen vullen we in met ons gedreven Roemeense team in Arad.
Een van de voorwaarden in de biggenhandel is het open en eerlijk zijn over de herkomst en de diergezondheid. Weten wat je koopt en verkoopt is een must. Betrouwbare data van de varkensbedrijven zijn nodig. Afnemers willen transparantie omdat ze met gezonde dieren efficiënt werken en er een veilig product van kunnen maken. Basiszaken zijn hygiëne, het secuur vaccineren van biggen en knippen in gezondheid maken tussen de verschillende diercategorieën. Voedselveiligheid en het minimaliseren van het gebruik van antibiotica spelen in alle markten in de EU, ook al vult elk land dat op zijn eigen manier in. Wereldwijd krijgen die gezondheidsthema's eveneens de volle aandacht, terwijl de mondiale behoefte aan veilige dierlijke eiwitten groeit. Door extra informatie met het vlees mee te sturen, kunnen de exporteurs in de EU daar gericht op inspelen.
Maatschappelijke druk en dierenwelzijn spelen een steeds prominentere rol bij het vevoeren van vee. Het beperken van de duur van diertransporten in de EU is volop in discussie, evenals het vervoer van vee naar landen buiten de EU. De rijtijd beperken tot bijvoorbeeld acht uur voor het transporteren van slachtvee naar de slachterij is te begrijpen. Gaat zoiets ook voor de afzet van biggen gelden, dan krijgen landen als Denemarken en Nederland het uitermate lastig. Ik geloof ook niet dat de EU de komende jaren zal beslissen om dierstromen op die manier te regionaiseren.
Een punt dat mij zorgen baart, is een mogeijk Europees vervoersverbod van dieren bij temperaturen boven de 30 graden. Dat zou betekenen dat in bepaalde regio's drie maanden per jaar geen diertransporten plaats kunnen vinden. Onvoorstelbaar en onmogelijk. Innovatie in vervoermiddelen om dieren gekoeld te kunnen transporteren is een oplossing. Dat vergt creativiteit van carrosseriebouwers om de meerkosten niet te ver op te laten lopen en medewerking van controlerende overheidsinstanties.
De komende jaren wil VAEX zich meer toeleggen op de handel in vlees en karkassen. Ik verwacht bijvoorbeeld dat het slachten van slachtbiggen meer in de regio gaat gebeuren waardoor ruimte ontstaat voor deze specifieke handelsstroom. Ons grote netwerk gaan we benutten om de handel in vlees en karkassen uit te bouwen. Wij verwachten een prominentere rol te kunnen spelen bij het stroomlijnen van de aan- en afvoer bij kleine tot middelgrote slachterijen en vleesverwerkers in voornamelijk Oost- en Zuid-Europa