Helma Lodders is 8 mei 2021 benoemd tot voorzitter van Vee&Logistiek Nederland. Mevrouw Lodders was tot voor kort landbouwwoordvoerder voor de VVD in de Tweede Kamer. Voor die tijd was zij onder andere wethouder in Zeewolde. Haar man runt een melkveebedrijf en haar beide opa's waren veehandelaar. Op 7 juni heeft Helma Lodders een bezoek aan VAEX gebracht. Ze wil kennis maken met zoveel mogelijk leden van Vee&Logistiek Nederland en de sector. Daarvoor bezoekt ze diverse bedrijven waaronder VAEX.
Vandaag werken aan de toekomst van morgen: het motto van veel ondernemers in de veelogistieke sector. Ondernemers die continu zoeken naar mogelijkheden om het dierenwelzijn tijdens het transport op een nog hoger niveau te brengen. Niemand is erbij gebaat als dieren gestrest of gewond aankomen op hun bestemming; zeker de veehandelaar, transporteur of exporteur niet. Daarom staan kwaliteit van het veetransport en dierenwelzijn hoog op de vee-logistieke agenda.
Ik ken daarvan veel mooie voorbeelden. Bij VAEX is dat de nieuwste, geïsoleerde veewagen met dwarsventilatie, een koelmotor en carrosseriekoeling. Hiermee is de temperatuur in de veewagen enkele graden te verlagen. Door de koelere luchtstroom kunnen dieren onderweg extra vocht verdampen. Innovatief, duurzaam en berekend op de toekomst.
De komende periode (najaar 2022) staat in Europa de wijziging van de transportverordening op de agenda. Onze minister van landbouw nam recent een voorschot op het politieke debat: ze wil langeafstandstransporten gaan verbieden.
Een zorgelijke ontwikkeling. Voor de positie van de Nederlandse branche, maar ook voor landen waar ons hoogwaardig (fok)vee heengaat. We leveren een bijdrage aan de voedselproductie in veel landen die nog volop in ontwikkeling zijn.
De inzet van Vee&Logistiek Nederland is daarom: werkbare regels en normen voor onze ondernemers, met een wetenschappelijke onderbouwing. Daarvoor doen we bijvoorbeeld onderzoek naar het dierenwelzijn tijdens transport, in publiek-private samenwerking met het ministerie van LNV en Wageningen University&Research.
Ik ben vol vertrouwen dat het ons zal helpen aantonen, dat Nederlandse veevervoerders hun kennis en hun wagenpark op orde hebben en kosten nog moeite sparen om ons mooie Nederlandse vee in topconditie en stressvrij op hun bestemming te krijgen. Ook als die bestemming wat verder ligt dan acht uur of 500 kilometer rijden.