“Duurzaam diertransport, ook bij tropische hitte”
Tegen het eind van de periode met tropische hitte in 2020 leverde Cuppers Carrosserieën een bijzondere oplegger af bij VAEX. De geïsoleerde veewagen met dwarsventilatie is uitgerust met een koelmotor en carrosseriekoeling. “Dieren zijn onder tropische omstandigheden comfortabel te vervoeren”, stelt Johnny Cuppers.
Klanten kloppen bij Cuppers in Lichtenvoorde aan vanwege hun specialistische kennis en ervaring met duurzaam diertransport. “Aerodynamische vormgeving en een zo licht mogelijke constructie zorgen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik”, zegt de directeur van Cuppers Carrosserieën. “De laadruimte voeren we zo naadloos en strak als mogelijk uit, uit oogpunt van het dierenwelzijn en het optimaal en snel schoon kunnen maken.”
Toch kunnen blijven rijden
Innoveren is bij Cuppers een wisselwerking tussen de carrosseriebouwer en de opdrachtgever. Zo is in nauw overleg met VAEX ingespeeld op het vervoeren van vee bij extreme hitte. Europese regelgeving verbiedt transporteurs vee te vervoeren bij buitentemperaturen van boven de 35 graden Celsius. “Als een vrachtwagen een enkele dag in het jaar om die reden stil moet staan, is dat nauwelijks een probleem. Maar voor veetransporten naar en in Zuid-Europese landen kan die regelgeving problematisch zijn”, licht Cuppers toe. “Met twee extra koelingstechnieken op de oplegger speelt VAEX in op een verantwoord diertransport bij hitte. Een praktische oplossing voor aangescherpte regelgeving.”
Bij het koelen van een veewagen komt meer kijken dan bijvoorbeeld airconditioning in een auto. Lucht recirculeren in een veewagen en gekoelde verse lucht bijmengen is niet haalbaar. “Ammoniakvorming is funest voor de aircotechniek. Bovendien produceren varkens vocht en warmte en dat moet worden afgevoerd”, weet Cuppers. “En om een hele wagen te koelen tot temperaturen in de comfortzone van varkens zou ten koste gaan van 10 procent van het vloeroppervlak.”
Om het koelen economisch te houden, is gekozen voor een Carrier koelmotor op het kopschot. Via speciale kanalen wordt gekoelde lucht naar de zijde geleid waar de buitenlucht via de ventilatieopeningen binnenkomt. Hiermee is de luchttemperatuur enkele graden terug te brengen. Bovendien kunnen door de koelere luchtstroom de dieren extra vocht verdampen. “Bij tropische temperaturen zijn dan toch dieren te vervoeren met deze gekoelde oplegger”, zegt Cuppers. “Naast de tienduizenden euro’s extra investering wordt zo’n 2 procent laadruimte ingeleverd ten gunste van een beter dierenwelzijn.”
Sproeibuizen
Een tweede koeltechniek is het natmaken van de buitenkant van de veewagen. Bij een rijdende veewagen is het effect van directe zonnewarmte uit te schakelen door rijwind. Maar bij een stilstaande vrachtwagen kan de brandende zon snel voor problemen bij de dieren zorgen. Door de carrosserie met water via sproeibuizen te koelen, wordt dat instralingseffect beperkt. “Verdampend water koelt de buitenkant van de oplegger. Maar de ventilatoren moeten dan volop blijven draaien om de relatieve luchtvochtigheid bij de dieren niet te hoog op te laten lopen”, legt Cuppers uit. “Daarom zijn sprinklers in de ruimte met dieren in zo’n situatie geen goede oplossing.”
Geklimatiseerd veevervoer zal volgens Cuppers steeds meer opgang vinden uit oogpunt van dierenwelzijn en imago. “Bij transport van fokvee worden hoge eisen gesteld aan de luchtkwaliteit en gezondheid zoals virusfiltering en de maximale hygiëne.”
Vleesvarkenshouders die ervaren dat ze met geklimatiseerde vrachtwagens aangevoerde biggen een week eerder slachtrijp hebben, willen niet meer anders. Maar bij het transport van vleesvarkens moet het volgens Cuppers wel economisch blijven. “Alle extra’s op vrachtwagens kosten geld en moeten terugverdiend kunnen worden.”